Wednesday, February 20, 2008

I'M COMING UP ONLY TO HOLD YOU UNDER

Ibland är det lätt. Ibland är det svårt. Det iskalla vattnet strömmar förbi mina fötter. Isbitar blandat med snö och is som sakta sipprar in i mina skor och kyler ned mina fötter. Man skulle kanske tro att jag försökte lyfta på fötterna och som en förvirrad kattunge som håller en fot torr i taget för att komma undan. Men jag står kvar, jag vet att jag förtjänar lidandet. Det är inte för min egen skull jag står där. Jag tror inte på straffet som frälselse. Jag vet att det inte gör något bättre för mig. Det är för din skull jag gör det. För att du ska se när jag lider. För att det ska kännas bättre för dig. Men det känns inte bättre. Det blir bara dålig stämning och där står du och tycker jag fortfarande är en idiot och här står jag och tycker du är en. Hemligheten är väl att vi båda har rätt. Det är likheten. Skillnaden är att du har fel. Vilket konstigt nog gör mig till en idiot. Vilket i sin tur gör att du har rätt, vilket pinsamt nog leder till att jag har fel.

Ibland är det lätt. Ibland är det svårt.

"I'm coming up only to hold you under.
I'm coming up only to show you're wrong."

Band of Horses - The Funeral

No comments: